論文詳細

人文社会科学系 教育学部 #紀要論文

「ものづくり」をいかに効果的に小学校理科授業に取り入れることができるか?

AI解説:
平成29年に改訂された小学校の学習指導要領(学校で教える内容や方法を示した政府のガイドラインです。)では、理科の授業で「ものづくり」が重要だと強調されています。ものづくりを通じて、学んだことの価値を感じたり、楽しい活動として授業に取り入れたりすることが求められています。本研究では、小学校の理科の授業で、どうやってものづくりを効果的に学びにつなげるかを探っています。
AI解説を見る
著者名:
土佐 幸子, 南 暁大, 加藤 聡
掲載誌名:
新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編
巻:
13
号:
2
ページ:
331 - 342
発行日:
2021-02
著者による要約:
This study examines how effectively Making Things activities can be incorporated into elementary science lessons. The use of Making Things activities is emphasized in the Course of Study in Japan. However, the activities are often incorporated only in the beginning or the end of science lessons so that they are not linked to student understanding of the scientific concepts that students are learning. In this study, we developed a unit and a lesson in which Making Things activities and inquiry activities are alternatively incorporated. The results of the implementation of the lesson show that students were able to connect the scientific concepts with the mechanism of the device they constructed. Merits of incorporating two kinds of activities in the lessons are further discussed.
新潟大学学術リポジトリリンク: