論文詳細

人文社会科学系 教育学部 #紀要論文

どのようにすれば生徒は主体的に科学的な問いを生成できるのか : 中学校理科授業観察を通して過程を追う

AI解説:
平成29年に改訂された中学校学習指導要領では、生徒が探究的な活動を通じて理科に関連した資質・能力を育むことが求められています。具体的には、生徒が自然現象を科学的に観察・実験し、探究する力を身につけることが目標とされています。しかし、実際の授業や日常生活において、生徒が主体的に疑問を持ち、それを探究可能な「問い」に変換することが難しいと報告されています。本研究は、生徒が主体的に「問い」を生成する過程で直面する困難を明らかにし、その解決策を探ることを目的としています。
AI解説を見る
著者名:
土佐 幸子, 山谷 忠洸
掲載誌名:
新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編
巻:
14
号:
1
ページ:
129 - 136
発行日:
2021-10
著者による要約:
In this study, the question of how middle-school students can generate scientific questions is examined through observations of science lessons. A total of 19 lessons were observed and analyzed. The results showed that in 18 lessons, the question was not generated by students, but presented by the teacher. Also, the results indicated that the scientific ideas involved in the topic made it difficult for students to generate meaningful questions. Four instructional strategies that can help the situation are presented and discussed.
新潟大学学術リポジトリリンク: