論文詳細

人文社会科学系 教育学部 #紀要論文

どのようにすれば生徒は主体的に科学的な問いを生成できるのか : 中学校理科授業観察を通して過程を追う

AI解説:
平成29年に中学校の理科の学び方が()わりました。生徒(せいと)が理科で考える力をつけることが大事です。生徒(せいと)自然(しぜん)のことを見たり、実験(じっけん)したりして、科学の力を身につけることを目指します。でも、生徒(せいと)が自分で疑問(ぎもん)を持って「なぜだろう?」と思うのは(むずか)しいです。この研究は、生徒(せいと)疑問(ぎもん)を持つときにどんな問題があるのかを調べます。そして、その問題をどうやって解決(かいけつ)するかを考えます。
AI解説を見る
著者名:
土佐 幸子, 山谷 忠洸
掲載誌名:
新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編
巻:
14
号:
1
ページ:
129 - 136
発行日:
2021-10
著者による要約:
In this study, the question of how middle-school students can generate scientific questions is examined through observations of science lessons. A total of 19 lessons were observed and analyzed. The results showed that in 18 lessons, the question was not generated by students, but presented by the teacher. Also, the results indicated that the scientific ideas involved in the topic made it difficult for students to generate meaningful questions. Four instructional strategies that can help the situation are presented and discussed.
新潟大学学術リポジトリリンク: