論文詳細

人文社会科学系 教育学部 #紀要論文

どのようにすれば生徒は主体的に科学的な問いを生成できるのか : 中学校理科授業観察を通して過程を追う

AI解説:
平成29年に改訂された中学校の学習指導要領では、生徒が理科を通して探究力を育むことが求められています。具体的には、生徒が自然現象を観察したり実験したりして、科学的な探究の力を身につけることが目標です。しかし、生徒が自分で疑問(気づいたことに対して「どうしてだろう?」と考えることです。)を持ち、それを探究可能な「問い(疑問をさらに深めて、具体的に何を調べればよいかを考えることです。)」に変えるのは難しいと報告されています。本研究は、生徒が「問い」を作るときにどんな困難に直面するのかを明らかにし、その解決策を探ることを目的としています。
AI解説を見る
著者名:
土佐 幸子, 山谷 忠洸
掲載誌名:
新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編
巻:
14
号:
1
ページ:
129 - 136
発行日:
2021-10
著者による要約:
In this study, the question of how middle-school students can generate scientific questions is examined through observations of science lessons. A total of 19 lessons were observed and analyzed. The results showed that in 18 lessons, the question was not generated by students, but presented by the teacher. Also, the results indicated that the scientific ideas involved in the topic made it difficult for students to generate meaningful questions. Four instructional strategies that can help the situation are presented and discussed.
新潟大学学術リポジトリリンク: