論文詳細

人文社会科学系 大学院現代社会文化研究科 #紀要論文

イギリスにおける法曹養成制度改革と現段階

AI解説:
この文章は、イギリスの法律家を育てる制度がどう変わってきたのか、その経緯と現状をまとめています。現代社会では、法律の仕事をする人々に多様で複雑な問題を解決する能力が求められています。このため、イギリスの制度を日本やアメリカと比較しながら、その特性と課題を考察しています。特に、イギリスの法律家にはバリスター(法廷での弁論を専門とする法律家。)ソリシター(法律文書の作成や法律相談を専門とする法律家。)という2種類の役割があり、この二元制に注目しています。
AI解説を見る
著者名:
種村 文孝
掲載誌名:
現代社会文化研究
巻:
74
ページ:
1 - 18
発行日:
2022-02
著者による要約:
The purpose of this paper is to clarify the reform and current stage of legal education in the UK. Since the 1970s, there has been discussion on the integration of university and professional training into legal education. Many law schools have been established, and the connection between university education and training with professional organizations has been made. Each professional organization ensures the quality of university education, law schools, and practical training. However, there is a possibility that the emphasis is on practical education and academic liberal legal education is not sufficiently positioned. The introduction of SQE in the education of solicitors is considered to be a disregard of the education process in law schools. Education of professionalism has also been pointed out as a contemporary issue.
新潟大学学術リポジトリリンク: