論文詳細

人文社会科学系 教育学部 #紀要論文

協同学習を通して「誰に聞いても大丈夫」を実現する理科授業の開発

AI解説:
2017年に、学校の勉強のやり方が()わりました。みんなで話し合う勉強が大切になりました。コロナでみんなで学ぶことの大切さもわかりました。でも、どうやってやるかはまだみんな考え中です。(とく)に理科の授業(じゅぎょう)では、グループで話し合うことが多いです。この研究では、理科の授業(じゅぎょう)でみんなで話し合う勉強の方法(ほうほう)を見つけることを目的(もくてき)としています。
AI解説を見る
著者名:
土佐 幸子, 渡邊 響
掲載誌名:
新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編
巻:
14
号:
2
ページ:
305 - 313
発行日:
2022-02
著者による要約:
In this study, the theory of collaborative learning by Johnson et. al. is used as the theoretical framework. The current state of the use of collaborative learning in middle-school science lessons was first examined through a teacher interview. The results indicate that the teacher was more concerned with student individual acquisition of fundamental knowledge in science, and collaborative learning is not much used in middle schools. Then, mock science lessons that include collaborative learning were developed by pre-service teachers, and four instructional strategies that promote collaborative learning were identified.
新潟大学学術リポジトリリンク: