論文詳細

人文社会科学系 教育学部 #紀要論文

中学校理科授業におけるICT活用がいかに生徒の科学的概念理解を助けるか

AI解説:
近年、学校教育において情報通信技術(ICT)の活用が重要視されており、特に中学校や高等学校での授業において、生徒の学力向上や学習意欲の向上が報告されています。しかし、理科学習における具体的なICT活用法、特にセンサーとデータロガーを用いた授業の効果については十分に研究されていません。本研究は、中学校理科授業におけるセンサーとデータロガーの使用が生徒の概念理解にどのような影響を与えるかを明らかにすることを目的としています。
AI解説を見る
著者名:
土佐 幸子, 末永 誠徳, 橋田 優希
掲載誌名:
新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編
巻:
10
号:
2
ページ:
561 - 568
発行日:
2018-03
著者による要約:
The use of technology in science education is known to enhance student learning. However, in Japan, the effectiveness of using sensors and data-loggers was not very much explored. This study examines how the use of temperature sensors and data–loggers enhances student conceptual understanding of super cooling phenomena of water. A science lesson was developed and implemented in a 7^ grade class (N=40). Students’ work sheets and reflection sheets were collected as data. The analysis of data shows that the real-time measurement of the water temperature and the automatic graphing capability of the data-logger help students grasp the phenomena on site. The situation helps student undergo a conceptual change. Moreover, more group discussion happened and the level of student interest was high during the lesson. Extensions of the research such as to include a long-term effect of the use of technology were discussed.
新潟大学学術リポジトリリンク: