論文詳細

人文社会科学系 教育学部 #紀要論文

中学校理科授業におけるICT活用がいかに生徒の科学的概念理解を助けるか

AI解説:
最近、学校での授業で情報通信技術(ICT)(コンピュータやインターネットなどを使って情報を伝えたり、処理したりする技術のことです。学校の授業で使うと、生徒の成績や学習意欲が上がる効果があります。)を使うことが大事だと言われています。特に中学校や高校での授業で、生徒の成績や学習への意欲が上がるという報告があります。しかし、理科の授業でセンサー(温度や光、音などの情報を感知して測る装置です。本研究では温度センサーを使いました。)データロガー(センサーからの情報を記録し、分析できる装置です。リアルタイムでデータを収集し、グラフ化することができます。)(データを記録する装置)を使った具体的な方法やその効果についてはあまり研究されていません。そこで、この研究では中学校の理科の授業でセンサーとデータロガーを使うことで、生徒の理解にどう影響するかを調べました。
AI解説を見る
著者名:
土佐 幸子, 末永 誠徳, 橋田 優希
掲載誌名:
新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編
巻:
10
号:
2
ページ:
561 - 568
発行日:
2018-03
著者による要約:
The use of technology in science education is known to enhance student learning. However, in Japan, the effectiveness of using sensors and data-loggers was not very much explored. This study examines how the use of temperature sensors and data–loggers enhances student conceptual understanding of super cooling phenomena of water. A science lesson was developed and implemented in a 7^ grade class (N=40). Students’ work sheets and reflection sheets were collected as data. The analysis of data shows that the real-time measurement of the water temperature and the automatic graphing capability of the data-logger help students grasp the phenomena on site. The situation helps student undergo a conceptual change. Moreover, more group discussion happened and the level of student interest was high during the lesson. Extensions of the research such as to include a long-term effect of the use of technology were discussed.
新潟大学学術リポジトリリンク: