論文詳細

人文社会科学系 教育学部 #紀要論文

中学校理科授業におけるICT活用がいかに生徒の科学的概念理解を助けるか

AI解説:
最近(さいきん)、学校ではコンピューターを使うことが大事だと言われています。中学校や高校で使うと、勉強がもっと楽しくなるそうです。でも、理科の授業(じゅぎょう)センサー(温度や光などを(はか)装置(そうち)で、理科の実験(じっけん)でよく使われます。)データロガー(センサーが集めたデータを記録(きろく)する装置(そうち)で、実験(じっけん)結果(けっか)を後から確認(かくにん)するのに役立ちます。)を使う方法(ほうほう)は、あまりわかっていません。この研究では、理科の授業(じゅぎょう)でセンサーとデータロガーを使うとどうなるかを調べました。
AI解説を見る
著者名:
土佐 幸子, 末永 誠徳, 橋田 優希
掲載誌名:
新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編
巻:
10
号:
2
ページ:
561 - 568
発行日:
2018-03
著者による要約:
The use of technology in science education is known to enhance student learning. However, in Japan, the effectiveness of using sensors and data-loggers was not very much explored. This study examines how the use of temperature sensors and data–loggers enhances student conceptual understanding of super cooling phenomena of water. A science lesson was developed and implemented in a 7^ grade class (N=40). Students’ work sheets and reflection sheets were collected as data. The analysis of data shows that the real-time measurement of the water temperature and the automatic graphing capability of the data-logger help students grasp the phenomena on site. The situation helps student undergo a conceptual change. Moreover, more group discussion happened and the level of student interest was high during the lesson. Extensions of the research such as to include a long-term effect of the use of technology were discussed.
新潟大学学術リポジトリリンク: