論文詳細

医学部保健学科 医歯学系 #紀要論文

看護学生の危険予知に関する研究 : 小児臨床写真を用いた視線運動と観察による分析

AI解説:
日本の看護教育では、2008年のカリキュラム改正で「医療安全」が明記され、医療現場での安全対策が重要視されています。しかし、小児看護における学生の危険予知(危険が起こりそうな状況をあらかじめ見つけることです。知識や経験に基づいて行います。)に関する研究は少なく、効果的な安全教育方法が必要とされています。本研究の目的は、卒業間近の看護学生が小児の臨床写真を観察する際の視線運動(人が何かを見るときの目の動きのことです。特にどこを見ているかを調べるために使います。)と観察の意図を通じて、学生の危険予知の実態を明らかにすることです。
AI解説を見る
著者名:
五十嵐 真理, 田中 千晶, 住吉 智子, 坂本 信, 田中 美央, 渡邉 タミ子
掲載誌名:
新潟大学保健学雑誌
巻:
11
号:
1
ページ:
17 - 24
発行日:
2014-03
著者による要約:
本研究の目的は,小児臨床写真を観察している時の視線運動と,その観察意図から,卒業年次の看護学生の危険予知の実態を明らかにすることである.大学4年生の看護学生11名を対象に,小児臨床写真を1分間観察させた後,その視線運動の解析ならびに面接調査から分析を行った。写真は危険を予知できる8領域を区分し,その領域間の注視回数,注視時間を比較した。その結果,以下の点が明らかとなった。対象者は,画面から危険を探ろうとする視線の動きと探索的な観察法を認めた.危険予知の内容では,転倒・転落は多くの対象者が指摘したが,輸液の間違いや薬剤無投与の危険について発言した者はいなかった。
This study aims to clarify the actual ability of nursing students to assess medication error risks using clinical pediatric photos. Photos were shown to eleven 4th year university students who were allowed to observe for 1 minute and their eye movements were analyzed along with the results of interviews conducted with the students. Photos consisted of 8 risks that students should be able to assess and each photo was divided into 8 sections with one risk in each section. Gaze count and time were compared for each of these 8 sections. The results of this analysis are as follows. It was acknowledged that subjects’ eyes were moving as they tried to screen the whole photo for risks and that they were using exploratory observation methods. Many of the subjects were able to assess the risk of children falling out of their beds. However, no subjects noticed the risks of errors in volume of intravenous fluids or the risks of non-administration of medication for children.
新潟大学学術リポジトリリンク: