論文詳細

工学部 自然科学系 #学術雑誌論文

卒業研修におけるエンジニアリングデザイン教育

AI解説:
新潟大学では、「つもり学習(つもり学習とは、知識(ちしき)(おぼ)えているだけで、それを実際(じっさい)に使えると(おも)()んでしまうことを指します。これは、(たん)理論(りろん)(おぼ)えるだけでは実際(じっさい)問題解決(もんだいかいけつ)には役立たないことを意味します。)」を直すことを目指しています。「つもり学習」とは知識(ちしき)(おぼ)えているだけで使えると(おも)()むことです。このために、1年生から4年生まで工学(工学とは、科学的(かがくてき)知識(ちしき)を使って実際(じっさい)の問題を解決(かいけつ)する学問のことです。)の勉強をします。失敗(しっぱい)()()える体験(たいけん)を大切にしています。これで、学生のやる気を高めるのが目的(もくてき)です。
AI解説を見る
著者名:
山際 和明, 鳴海 敬倫, 原田 修治, 田邊 裕治, 清水 忠明, 坪川 紀夫
掲載誌名:
工学教育
巻:
60
号:
5
ページ:
34 - 38
発行日:
2012-09
著者による要約:
Compulsory subject “introductory coursework to research project” makes 4th-year students to discuss the research targets and their approaches regarding on his or her own research project, and to participate in 1st-year students’ project as advisors and/or facilitators. Their ability of engineering design can be brought up through setting research targets and selecting the approaches taking real conditions and constraints into consideration. Experiences as an advisor and/or a facilitator in the 1st-year students’ project are quite effective not only to develop his or her teamwork skills and leadership but to check his or her own learning habit. In the present article we will present the outline and outcomes of the subject and discuss how to develop engineering design ability more effectively through it.
新潟大学学術リポジトリリンク: