論文詳細

工学部 自然科学系 #学術雑誌論文

卒業研修におけるエンジニアリングデザイン教育

AI解説:
新潟大学では、大学に入る前からの「つもり学習(知識を覚えているだけで、実際には使えると思い込む学習方法のことです。これを克服することが重要です。)」という、知識を覚えているだけで使えると思い込む習慣を早めに気づかせて直すことを目指しています。そのための方法として、1年生から4年生までの継続した工学教育を行っています。この教育を通じて、失敗を乗り越える体験を積むことで、学生の学習意欲を高めることが目的です。
AI解説を見る
著者名:
山際 和明, 鳴海 敬倫, 原田 修治, 田邊 裕治, 清水 忠明, 坪川 紀夫
掲載誌名:
工学教育
巻:
60
号:
5
ページ:
34 - 38
発行日:
2012-09
著者による要約:
Compulsory subject “introductory coursework to research project” makes 4th-year students to discuss the research targets and their approaches regarding on his or her own research project, and to participate in 1st-year students’ project as advisors and/or facilitators. Their ability of engineering design can be brought up through setting research targets and selecting the approaches taking real conditions and constraints into consideration. Experiences as an advisor and/or a facilitator in the 1st-year students’ project are quite effective not only to develop his or her teamwork skills and leadership but to check his or her own learning habit. In the present article we will present the outline and outcomes of the subject and discuss how to develop engineering design ability more effectively through it.
新潟大学学術リポジトリリンク: