論文詳細

人文社会科学系 教育学部 #紀要論文

ICTを活用した創造型ものづくり教育の導入と授業実践

AI解説:
中学校では、技術(ぎじゅつ)授業(じゅぎょう)で問題を見つけて解決(かいけつ)する力を育てることが大切です。でも、授業(じゅぎょう)では市販(しはん)のキットを使うことが多いです。これでは、問題を解決(かいけつ)する力が十分に育たないのです。大学では、もっと実践的(じっせんてき)なものづくりの授業(じゅぎょう)があります。新潟大学では、2年生が設計(せっけい)(物を作る前に、その形や機能(きのう)を考えて図や計画を作ること)から製作(せいさく)までの過程(かてい)体験(たいけん)する授業(じゅぎょう)を行いました。
AI解説を見る
著者名:
平尾 篤利, 平賀 保博, 佐藤 亮一, 下保 敏和, 鈴木 賢治
掲載誌名:
新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編
巻:
11
号:
1
ページ:
57 - 62
発行日:
2018-10
著者による要約:
In educational institutions, manufacturing education is increasingly demanded. Therefore, practical education are widely practiced that manufacturing education. However, the present manufacturing education is currently limited to “assembly” using commercially available kits. Higher education institutions give importance on manufacturing. They are implementing education aiming at fostering more practical engineers. Students devise and produce works on themes themselves. In this work, rather than using a commercially available kit, students process and produce parts from materials and complete the work. In this research, we utilize ICT that is three-dimensional CAD and practice manufacturing education by making vice.
新潟大学学術リポジトリリンク: