論文詳細

人文社会科学系 教育学部 #紀要論文

ICTを活用した創造型ものづくり教育の導入と授業実践

AI解説:
平成29年に改訂された中学校の学習指導要領では、生徒が技術に関連する問題を見つけて解決する力を育てることが重要とされています。しかし、中学校の技術の授業では、市販のキットを使った組み立てが主な内容となっており、実際に問題を解決する力を養うには十分ではありません。一方で、大学などの高等教育機関では、より実践的なものづくりの教育が行われています。そこで、新潟大学教育学部では技術科教育専攻の2年生を対象に、設計から製作までのプロセスを経験する実践授業を行い、学生にものづくりの全過程を体験させることを目指しました。
AI解説を見る
著者名:
平尾 篤利, 平賀 保博, 佐藤 亮一, 下保 敏和, 鈴木 賢治
掲載誌名:
新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編
巻:
11
号:
1
ページ:
57 - 62
発行日:
2018-10
著者による要約:
In educational institutions, manufacturing education is increasingly demanded. Therefore, practical education are widely practiced that manufacturing education. However, the present manufacturing education is currently limited to “assembly” using commercially available kits. Higher education institutions give importance on manufacturing. They are implementing education aiming at fostering more practical engineers. Students devise and produce works on themes themselves. In this work, rather than using a commercially available kit, students process and produce parts from materials and complete the work. In this research, we utilize ICT that is three-dimensional CAD and practice manufacturing education by making vice.
新潟大学学術リポジトリリンク: