論文詳細

人文社会科学系 大学院現代社会文化研究科 #紀要論文

音楽創作における2 つの関係性によるコンピュータと演奏者の役割についての考察 : 自作のMax パッチの分析を通して

AI解説:
この研究は、コンピュータ(計算や情報処理(じょうほうしょり)のために使われる機械(きかい)。音楽を作るためにも使われる。)で音楽を作る方法(ほうほう)(さが)すものです。前回はコンピュータが伴奏(ばんそう)をする方法(ほうほう)を調べました。今回は、コンピュータが人と一緒(いっしょ)演奏(えんそう)する方法(ほうほう)を調べます。具体的(ぐたいてき)には、コンピュータが人の考えや動きを真似(まね)する方法(ほうほう)を研究します。
AI解説を見る
著者名:
大野 雅夫
掲載誌名:
現代社会文化研究
巻:
66
ページ:
171 - 186
発行日:
2018-03
著者による要約:
In the previous paper, I mentioned several technical restrictions in the creation of my own work applying the real-time score following technology, and also described the effectiveness of the use of Antescofo, which works with Max as a solution to those. As a continuation of the previous paper, I studied how computers can participate more actively in this paper. I created a program that runs under the following two relationships: (1) A relationship between Max as a performer and a human as a performer (2) A relationship between Max as a performer and Max as a performer (A relationship between Max and Max) Based on this relationship, three works were produced and analyzed. Finally, I mentioned the future possibility of the interactive relationship between a computer performer and a human performer.
新潟大学学術リポジトリリンク: