論文詳細

人文社会科学系 大学院現代社会文化研究科 #紀要論文

イギリスにおける法曹養成制度改革と現段階

AI解説:
本稿は、イギリスの法曹養成制度改革の経緯と現状を整理し、どのような議論を経て現在の制度が構築されたのかを明らかにすることを目的としています。特に、グローバル化と技術革新が進む現代社会において、多様化と複雑化が進む問題を解決できる法曹が求められる背景から、日本やアメリカなど他国とも比較しつつ、イギリスの法曹養成制度の特性と課題を考察します。特に注目するのは、バリスターとソリシターの二元制を有するイギリスの法曹界における伝統的な教育方法と、それがどのように現代化されてきたかという点です。
AI解説を見る
著者名:
種村 文孝
掲載誌名:
現代社会文化研究
巻:
74
ページ:
1 - 18
発行日:
2022-02
著者による要約:
The purpose of this paper is to clarify the reform and current stage of legal education in the UK. Since the 1970s, there has been discussion on the integration of university and professional training into legal education. Many law schools have been established, and the connection between university education and training with professional organizations has been made. Each professional organization ensures the quality of university education, law schools, and practical training. However, there is a possibility that the emphasis is on practical education and academic liberal legal education is not sufficiently positioned. The introduction of SQE in the education of solicitors is considered to be a disregard of the education process in law schools. Education of professionalism has also been pointed out as a contemporary issue.
新潟大学学術リポジトリリンク: