論文詳細

医学部保健学科 医歯学系 #紀要論文

当事者視点を重視した「がん患者体験演習」における学生の学習成果と課題

AI解説:
この研究では、がん(体の細胞が異常に増殖し、正常な細胞を侵す病気です。再発や転移が多く、治療が難しいことがあります。)看護学専攻の3年生を対象に「がん患者体験演習」を行い、その学習成果と課題を調べることを目的としています。がんは再発や転移(がん細胞が元の位置から他の部分に移動して新しい腫瘍を形成することです。)が多く、患者の生活や生死に大きく影響します。看護師は患者のサポートで重要な役割を果たします。そのため、がん患者の治療過程を理解し、患者の気持ちや状況に気づくことが必要です。この研究では、平成23年度から平成26年度の学生の演習記録と自由記載内容を分析し、教育プログラムの効果と改善点を明らかにします。
AI解説を見る
著者名:
内山 美枝子, 坂井 さゆり, 田中 美央, 奥山 晶子, 早川 岳英
掲載誌名:
新潟大学保健学雑誌
巻:
12
号:
1
ページ:
11 - 20
発行日:
2015-09
著者による要約:
看護学専攻3年次対象の『がん看護論』では「がん患者体験演習」を実施している。本演習の学習成果と課題を見出すことを目的に,平成23年度から平成26年度の演習上による学生の記載内容と自由記載からの集計および質的分析をした。結果,学生は,演習でがん患者の立場からあきらめるものについては『形のある大切なもの』,『大切な人』,『大切な活動』,『形のない大切なこと』を選択し,発症時期や告知の時期では『大切な活動』,『形のある大切なもの』を優先的に選択していた。この選択は調査年度が変わっても同じ傾向であった。自由記載の分析結果では,【取捨選択をするという困難さの体感】,【がん患者が体験する喪失感の共有】,【人・ものの存在意義に対するあらたな認識】,【がん患者の支援方法を再考察する機会】の4カテゴリーが抽出された。これらから,本演習での学生の学習成果は一定しており,がん患者の生活と治療を模擬体験し,支援方法を考える機会になったと考えられた。
“Practical Training in Caring for Cancer Patients” is offered in “Cancer Nursing Theory Course”, which is intended for juniors majoring in nursing. For the purpose of finding learning achievements and issues of this training program, we compiled and performed a qualitative analysis of student notes and free comments made during the program between 2011 and 2014. As a result, the students put themselves in cancer patients’ position during the program and at onset or notification of the disease preferentially gave up “important activities” and “important things that are tangible” from “important things that are tangible,” “important people,” “important activities,” and “important things that are intangible.” This choice tended to be the same for all the academic years. An analysis of the student comments identified four categories: “experience of difficulty in making a choice,” “sharing of the sense of loss that cancer patients experience,” “renewed awareness of the significance of existence of humans and things,” and “opportunity to reconsider ways to support cancer patients.” These data revealed that the students’learning achievements of this training program were constant, and the students simulated the lives and therapies of cancer patients, making the experience an opportunity to consider ways to support these patients.
新潟大学学術リポジトリリンク: