論文詳細

工学部 自然科学系 #学術雑誌論文

卒業研修におけるエンジニアリングデザイン教育

AI解説:
新潟大学では、学生が大学入学前に身につけている「知識の暗記だけで使えるつもりになっている」という「つもり学習」の習慣を初年次教育の段階で早期に気づかせ、その悪癖を直すことによって「知識の応用力(工学的リテラシー)」を効果的に身につけさせることを目指しています。具体的には、1年生から4年生までの継続した工学教育を実施し、失敗を乗り越える体験を通じて学生の学習意欲を高めることを目的としています。
AI解説を見る
著者名:
山際 和明, 鳴海 敬倫, 原田 修治, 田邊 裕治, 清水 忠明, 坪川 紀夫
掲載誌名:
工学教育
巻:
60
号:
5
ページ:
34 - 38
発行日:
2012-09
著者による要約:
Compulsory subject “introductory coursework to research project” makes 4th-year students to discuss the research targets and their approaches regarding on his or her own research project, and to participate in 1st-year students’ project as advisors and/or facilitators. Their ability of engineering design can be brought up through setting research targets and selecting the approaches taking real conditions and constraints into consideration. Experiences as an advisor and/or a facilitator in the 1st-year students’ project are quite effective not only to develop his or her teamwork skills and leadership but to check his or her own learning habit. In the present article we will present the outline and outcomes of the subject and discuss how to develop engineering design ability more effectively through it.
新潟大学学術リポジトリリンク: