論文詳細

人文社会科学系 教育学部 #紀要論文

ICTを活用した創造型ものづくり教育の導入と授業実践

AI解説:
平成29年に全面改訂された中学校学習指導要領では、技術分野において生徒が技術に関わる問題を見いだし、課題を設定し解決する力を育成することが強調されています。しかし、現実の中学校技術教育では市販のキットを用いた『組み立て』に留まっており、実践的な課題解決能力を養うには不十分です。一方で、高等教育機関ではより実践的なものづくり教育が行われています。そこで、新潟大学教育学部では技術科教育専修の2年生を対象に、ものづくり教育を応用した実践授業を行い、生徒に設計・製作の全過程を経験させることを目的としました。
AI解説を見る
著者名:
平尾 篤利, 平賀 保博, 佐藤 亮一, 下保 敏和, 鈴木 賢治
掲載誌名:
新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編
巻:
11
号:
1
ページ:
57 - 62
発行日:
2018-10
著者による要約:
In educational institutions, manufacturing education is increasingly demanded. Therefore, practical education are widely practiced that manufacturing education. However, the present manufacturing education is currently limited to “assembly” using commercially available kits. Higher education institutions give importance on manufacturing. They are implementing education aiming at fostering more practical engineers. Students devise and produce works on themes themselves. In this work, rather than using a commercially available kit, students process and produce parts from materials and complete the work. In this research, we utilize ICT that is three-dimensional CAD and practice manufacturing education by making vice.
新潟大学学術リポジトリリンク: