論文詳細

人文学部 人文社会科学系 #紀要論文

新潟大学全学英語教育カリキュラム改定の成果検証(2)

AI解説:
新潟大学は2011年度に全学英語教育カリキュラムを改定し、質的改善と量的改善を目指しました。質的改善では一般学術目的の英語運用能力の育成を目指し、量的改善では1年次の授業数の増加やe-learning教材を利用した課外学習の促進を図りました。本研究では、成績評価やTOEIC IPスコア、課外学習状況などのデータを分析し、2015年度および2016年度のカリキュラムの成果を検証することを目的としています。2017年度にクォーター制が導入されたため、このカリキュラムによる全学英語教育は2016年度が最終年度となりました。
AI解説を見る
著者名:
ハドリー 浩美
掲載誌名:
新潟大学言語文化研究
巻:
22
ページ:
25 - 32
発行日:
2018-02
著者による要約:
This is a continuation research into the evaluation of the revised English language education curriculum at Niigata University, Japan. In this paper, the author attempted to evaluate the curriculum for the academic years of 2015 and 2016, by using the same types of data which had been used for the original 2011 - 2014 study: TOEIC IP scores, hours spent out-of-class in e-learning, student evaluation of classes, teacher assessment of student achievement, and class size. The overall positive effect of the revised curriculum was again suggested by the TOEIC results and the amount of hours spent on e-learning. The findings also revealed the need to improve reading classes in general, to promote effective self-directed learning, and to standardize teacher assessment of student achievement in class.
新潟大学学術リポジトリリンク: